onsdag 26. september 2012

Han der keiseren uten klær, vettu.

Matindustriens skitne sti er gjenstand for debatt. Av og til dukker det opp produkter som understreker presset disse griske gamblerne i økonomi og helse lever under. Det eneste positive er at det av og til kan bli litt artig for oss som skal spise skiten.

REMA er riktige moroklumper på dette feltet. De selger blant annet "Ekte håndtverkerbrød". Hva det vil si? Jeg har ingen anelse. På Godt Brød er det bakere som står for baksten, men på REMA får man en artig gjettelek på kjøpet? Er det elektrikeren eller bødtkeren som har klokket seg inn og levert varene i dag? Jeg tipper at det er mekanikeren - han som håndterer maskiner fylt av hvitt mel og palmeolje.

Nuvel. Hva med dette?




- Tjaaa, det er ikke dritmye kjøtt i disse kjøttkakene dere har laget. Jeg orker ikke bruke penger på fancy emballasje, er det noe annet vi kan finne på som gjør at det blir salgbart?
- Vel...
- Hva med de underbetalte sullikene som lager dem? Kan vi fokusere på arbeidskraften?
- Ja, de jobber jo veldig hardt, og...
- Nei, nei, nei. Folk liker å tro at de kjenner prosessen bak produktet. Så hvis vi for eksempel fokuserer på stekingen vil det skape gode assosiasjoner.
- Stekingen? I fabrikk?
- Nei bevares, jeg tenker på håndtverket.
- Håndtverk? Å steke kjøttkaker?
- Ja! Håndstekte kjøttkaker!
- Hva er det? Hvem bryr seg om hvordan de er stekt?
- Tro meg! Vi sitter på en gullgruve!

God skikk og bruk for den som er bemidlet nok: en ordentlig slakter er å foretrekke fremfor siviløkonomer med egen dagligvarekjede. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar