mandag 1. oktober 2012

Å komme seg usett nedover gaten

Enkelte klager sin nød over tiggere, spesielt de fra sørligere strøk. Personlig har jeg aldri følt meg spesielt truet av en gammel dame med pappkopp, så vi får håpe at de som er verst rammet av frykt får hjelp til å håndtere den.

Men romfolket er jo ikke de eneste som ønsker seg noen kroner fra Deres lommebok. De verste er de som har betalt for å stå på gaten og mase om penger (la oss ta en prat om grådige bakmenn). Her forsøker man å komme seg på jobb til anstendig tid og i passende tempo, men nei. Først er det noen som skal selge deg krill, abonnement på Adresseavisen og varig livsstilsendring via treningssenter. Det er viktig for en selger "å vurdere kundens behov". Og når noen da konkluderer med at "Her har vi fandenmeg en utrent saccosekk som ville hatt godt av noen timer på Elixia!" forbeholder jeg meg retten til å avvise vedkommende bryskt. Men hvordan? Mitt første innfall blir gjerne å utføre noe i følgende retning:

Ja, altså mot selgeren da, ikke min egen stuevegg. Men det er jo virkelig hinsides all skikk og bruk, så jeg har satt opp noen enkle punkter for hvordan man kommer seg videre, dog med enkelte bivirkninger.

- Headset og solbriller. Negativt: kan minne om arroganse, men det er ikke det verste man kan lefle med i disse tider.
- Gå i onepiece. Når De får øye på en selger trekkes glidelåsen helt opp. Negativt: krever minimalt med selvhøytidelighet og smak. Akutt blindhet som følge av glidelåsen kan føre til skader.
- Lat som om du er blind. Negativt: kan bli vanskelig å anskaffe stokk og hund på få sekunder.
- Lat som om du er døv. Negativt: se punkt om arroganse.
- Gi selgeren det onde øyet. Negativt: kan få konsekvenser for eget selvbilde.
- Les deg opp og start en krangel: Negativt: Tidkrevende.
- Be Elixiafyren om å løpe om kapp ned gaten. Når han er i full gang tusler De inn på nærmeste kafé. Negativt: De nada.
- Ha med rottweiler. Negativt: kan føre til søksmål.

Lykke til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar