mandag 3. desember 2012

Har De honnørbevis?

Det er ikke alltid god skikk og bruk blir brutt i den grad man tror. Her forleden var jeg ute i nødvendige ærend for å støtte det kapitalistiske system. Shopping, altså. Utenfor en butikk ble jeg oppmerksom på en ung gutt med "mindre håndbagasje", som satt parkert i rullestol, lenket fast til et gelender.

Nå har ikke jeg mye greie på sånt, men jeg vil tro at den type behandling av "de med mindre håndbagasje" tok slutt på sekstitallet (jeg vet at det ikke er sant, men noen forestillinger må man ha lov til å lulle seg inn i, i håp om å komme helskinnet gjennom denne jammerdal som livet er). Så jeg ble stående og vente til den som var ansvarlig for den unge mannen kom tilbake.

Jeg lå heldigvis lavt i terrenget, for idet den rette damen rundet hjørnet, ropte hun noe i retning: "Da e æ færdig, Roger, kom så fær vi hjæm." Hvorpå denne Roger hoppet ut av rullestolen og fulgte etter det som angivelig var hans mor. Han hadde altså ikke "mindre håndbagasje", han tilhørte bare arten "vanlig, slapp norsk ungdom." Og rullestolen tilhørte butikken og var lenket fast så ikke pøbler skulle stikke av med den. Så det...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar